به فروشگاه محصولات مجازی و دانلودی مکث فایل خوش آمدید * . * . * به مناسبت افتتاح فروشگاه 50 درصد تخفیف برای تمامی محصولات اعمال شده است. همچنین در صورت خرید کلی تخفیف های بیشتری در نظر گرفته شده که می توانید با مراجعه به صفحه "نرخ محصولات" از آن ها اطلاع یابید * . * . * اگر محصول موردنظر شما موجود نیست به پشتیبانی اطلاع دهید تا در اسرع وقت در فروشگاه مکث قرار گرفته و آماده خرید شود * . * . *

تحقیق آماده بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب - فروشگاه محصولات مجازی مکث
X
تبلیغات
X
تبلیغات
رایتل
< برای نتایج دقیقتر، فقط کلمه کلیدی را جستجو کنید. مثل:فلزکاری،اتوماسیون و... >

تحقیق آماده بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب

  

«بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب»
  
  

  

توضیحات:

  

فهرست:

چکیده 

1- اصل صحت به مفهوم جواز تکلیفی

دلایل اصل صحت به معنای جواز تکلیفی 

2- اصل صحت به مفهوم وضعی 

ادله اصل صحت به مفهوم وضعی

اجرای اصل صحت در عقود

موارد جریان اصل صحت در اعمال ، عقود و ایقاعات

لزوم تحقق عنوان عمل در معاملات

مراد از اصل صحت، صحت واقعى است یا صحت‏به اعتقاد فاعل؟

اصل صحت از امارات است‏یا از اصول عملیه؟

حکم تعارض اصل صحت ‏با استصحاب

اصل صحت در حقوق مدنى ایران

منابع



مقدمه:

یکى از قواعد مهم حقوق اسلامى قاعده اصالة‏الصحة‏» است، که کاربرد فراوانى در فقه و حقوق اسلامى دارد و به اشکال مختلف مورد استفاده واقع مى‏گردد. این اصل، معانى مختلفى در فقه و حقوق دارد که ذیلا ابتدا به تعریف و توضیح دو معناى معروف و مشهور آن پرداخته مى‏شود و سپس کاربرد اصاله الصحه را بیان نموده و در آخر به توضیح تعارض اصاله الصحه و اصل استصحاب با بیان نمونه هایی از مواد قانونی می پردازیم

1- اصل صحت ‏به مفهوم جواز تکلیفى
منظور از اصل صحت در این معنا، آن است که اعمال دیگران را بایست‏حمل بر صحت و درستى کرد و مشروع و حلال انگاشت و مادامى که دلیلى بر نادرستى و حرمت آن پیدا نشده است، نبایستى در صورت دوران امر بین احتمال صحت و مشروعیت از یک طرف و عدم مشروعیت از طرف دیگر، اعمال افراد را نامشروع و نادرست پنداشت; مثلا اگر کسى را ببینیم مایعى مى‏نوشد و احتمال بدهیم که آب یا شراب است، بنابر اصل صحت که مسلمان فعل حرام انجام نمى‏دهد، بنا را بر حلالیت مى‏گذاریم و مى‏گوییم آن، آب آشامیدنى است، نه شراب.

اصل مذکور بر مبناى فطرت، استوار است و این حقیقت را اثبات مى‏کند که اسلام، آدمى را به دور از خطا و گناه مى‏شمارد و اصل را احتراز از زشتى و دنائت مى‏داند مگر آن که عکس مطلب اثبات گردد و این همان اصلى است که در قوانین کیفرى کشورهاى مختلف راه یافته است زیرا تا هنگامى که تقصیر و خطاى کسى اثبات نشده است، او را مجرم نمى‏شناسند و کیفرش نمى‏دهند. علاوه بر تکلیفى که گفته شد، باید باطنا و قلبا هم اعمال و رفتار دیگران را صحیح تلقى کنیم حال، ممکن است گفته شود قبول و تایید قلبى و باطنى، امرى است غیر ارادى که تحت کنترل انسان نیست و قلب و ضمیر شخص بدون اراده او به ارزیابى پدیده‏ها مى‏پردازد ولى در واقع این طور نیست زیرا زمینه انفعالى بشر قطعا و مستقیما بر روى قضاوتش نسبت‏به اعمال و رفتار دیگران تاثیر مى‏گذارد یعنى اگر این اصل نبود و مکلف نبودیم که با دیدن کارهاى دیگران آنها را صحیح بپنداریم چه بسا پیش داورى‏هاى مبتنى بر شک و سوء ظن و بدبینى، قضاوت قلبى و باطنى ما را نیز نسبت ‏به افعال دیگران تحت تاثیر قرار مى‏داد که در آن صورت هم اعمال مردم، ناصحیح و حرام تلقى مى‏گردید و آثار سوء و مخربى به همراه داشت. بنابراین، هر دو مرحله رفتار ما در مقابل اعمال دیگران در واقع مرتبط با هم و مکمل یکدیگرند یعنى هم در ظاهر و هم در باطن باید حکم کرد که افراد اصولا فعل حرام و غیرصحیح مرتکب نمى‏شوند. اصل صحت‏به این معنا به مفهوم جواز تکلیفى است و امرى است‏ شخصى یعنى آن اعمال و رفتارى که از انسانها سر مى‏زند و به حکم این اصل محمول به صحت تلقى مى‏گردد، مربوط به رابطه فاعل با خداى خودش است و اثر چندانى در زندگى دیگران ندارد و به موجب آن رفتار و اعمال، روابط و مناسبات مخصوصى با صاحب آن برگزار نمى‏گردد و به اصطلاح، جنبه تکلیفى محض دارد و آثار وضعى بر آن مترتب نیست.

دلایل اصل صحت‏به معناى جواز تکلیفى در مورد اصل صحت‏به معناى مذکور یعنى حمل اعمال مسلمانان بر مشروعیت، دلایل بسیارى گفته‏اند که در :زیر به برخى از آنها



منابع:

۱-درر الاصول، شیخ عبدالکریم حائرى یزدى، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، ج ۲، ص ۲۳۷٫
۲- بقره /۸۳
۳-فرائد الاصول، شیخ انصارى، محشى، چاپ قم، ص ۴۱۵
۴-حج، /۳۰
۵-حجرات /۱۲
۶-اصول کافى، کلینى، ج ۲، باب التهمة، ص ۳۶۲، حدیث ۳
۷-عوائد الایام نراقى، ص ۷۴; القواعد، محمد کاظم مصطفوى، ص ۱۵۳، مصباح الاصول، آیة الله خوئى، ج ۳، ص ۳۲۲
۸-القواعد الفقهیه، بجنوردى، ج ۱، ص ۲۳۹; مصباح الاصول، تقریرات درس آیة الله خوئى، ج ۳، ص ۳۲۴
۹-قواعد فقه (جزوه درسى) ابوالقاسم گرجى، ص ۳۹
۱۰-مصباح الاصول، آیة‏الله خوئى، ج ۳، ص ۳۲۹; القواعد الفقهیه، بجنوردى، ج ۱، ص ۲۵۲
۱۱-القواعد الفقهیه، موسوى بجنوردى، قم، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، چاپ دوم، (۱۴۱۳ ه.ق)، ج ۱، ص ۲۵۲
۱۲-مصباح الاصول خوئى، ج ۳، ص ۳۲۲
۱۳-الرسائل امام خمینى، ج ۱، ص ۳۲۴; مصباح الاصول خوئى، مطبعة النجف، ج ۳، ص‏۳۲۵
۱۴-عروة الوثقى، محقق یزدى، ج ۱، کتاب وقف، مساله ۶۳; القواعد الفقهیه، مکارم شیرازى، ج ۱، ص ۱۴۷
۱۵-مجله «حقوق اسلامى‏»، مقاله دکتر ابوالقاسم گرجى، ص ۳۸
۱۶-فوائد الاصول، تقریرات درس نائینى غروى، قم، مؤسسه النشرالاسلامى، ج ۴، ص ۱۷۸
۱۷-القواعد الفقهیه، مکارم شیرازى، قم، مدرسة الامام امیرالمؤمنین‏علیه السلام، ج ۱، ص ۱۴۹
۱۸-دانشنامه حقوقى، جعفرى لنگرودى، چاپ دوم، ج ۱، ص ۱۹۵
۱۹-اصول فقه، دفتر سوم، دکتر سید مصطفی محقق داماد ،اصول عملیه و تعارض ادله، ،مرکز نشر علوم اسلامی، تابستان۸۶، ص۱۷۹ تا ۱۸۳...


 
 نـوع فایـل  Word  تعداد صفحات : 23

 خریـد از فروشگاه دیگر مـا

 حجم فایل  45 کیلوبایت    قــیمت فایــل : 2500 تومان

 راهنمای مراحل خرید فایل

 

لطفا برای خرید و دریافت فوری فایل اینجا کلیک کنید

 
« قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی عضو شبکه شتاب که رمز دوم آنها فعال شده باشد »

کلمات کلیدی: تحقیق در مورد بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب، قاعده فقهى اصاله الصحه، استصحاب, اصل استصحاب, اصل صحت در حقوق مدنى ایران, اصل صحت در مفهوم وضعى, بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب, تحقیق بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب, دانلود مقاله بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب, قاعده فقهى اصاله الصحه, مقاله بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب، جواز تکلیفی, قاعده فقهی اصله الصحه